Tuesday, March 16, 2010

أحداث ولا الحواديت .. فشطح خيالى



منذ أيام احتفل سفير اسرائيل فى القاهرة بافتتاح معبد ابن ميمون بوسط القاهرة وحضر الإفتتاح عدد من الحاخامات فى حراسة إسرائيلية أى واللهى إسرائيلية
ومعالى الوزير الفنان من ساعتها نازل فينا تصريحات مرتبكه ومتضاربه حول هاذوها الإفتتاح العجيب

"ما علينا "مصر هيه أمى
وعلى رأى المثل
لو دامت لغيرك متلحسوش كله

نتن ياهو باغت نائب الرئيس الأمريكى بتصريحات فجة باستمرار بناء مستوطنات جديده فى القدس الشرقية واعتبار أماكن يقدسهاالمسلمين ضمن التراث اليهودى... بينما كان النائب المبجل مع محمود عباس أمام ميكرفونات إذاعات وتليفزيونات الدنيا يعلن عن تفاؤله ببدء المفاوضات غير المباشرة!... ما الجديد؟

شطح خيالى
رأيت حشودا مسلحة من حاخامات تهرول فى ميدان التحرير وتنتشر فى ش طلعت ورمسيس والقصر العينى وتتجه لكوبرى قصر النيل وبينما تتلوى ذيول الأسود فوق الكوبرى تسللت أعداد من الشباب يجمعون توقيعات لدعم مطالب البرادعى
شطح خيالى
استولى الحاخمات على بلدنا وبلدنا مسلمين ومسيحين وليس أقباط فكلنا أقباط ... ما علينا ...وتقريبا عشرين يهوديا لم يوافقو على الرحيل عن وطنهم لاحتلال وطن عربى شقيق ولم يصدقو أكاذيب الصهيونية

شطح خيالى
الحاخمات احتلو البلد من الإسكندرية حتى حلايب وشلاتين من سيناء إلى الواحات
ألغى الحاخامات اللغة العربية وأحلو العبرية
لتتعلم ستتعلم بالعبرية
لتجد وظيفة ستنطق بها وستتنفس هتؤول جاى بالعبرى
الدين الرسمى لدولة الحاخامات هو اليهودية

انتبهت انتبهو
سين
مالذى سنفعله ازاء الدين الجديد؟ نعتنقه؟ نرفضه ولو على جثتنا؟
ماذا نفعل فيمن اعتنق دين الحاخامات؟
ماذا لو بقى قلة قليلة منا على ديننا نؤمن به وبوطننا
وبأخوتنا وبتاريخنا؟
هل نرحل؟
هل نبقى؟
هل من حق من استسلمو بدعوى الفساد الذى عم البلاد لولا أتانا الحاخامات أن يطردوننا من ديارنا؟
أن يفرضو علينا شريعة توراتهم؟
أن يعتبروننا أقلية نعيش فى معيتهم؟
من صاحب هذا الوطن؟
نحن؟
هم؟
نحن معا؟
وحينما نفكر فى حريتنا هل نحتكم لدستور مرجعيته كتاب ملة وعقيدة أحدنا؟
هل نحتكم لدستور مدنى يحترم حريتنا جميعا فى علاقتنا بعقائدنا ويبقى الدين لله ووطننا لنا جميعا؟

شطح خيالى شطحا مقصودا إذن لنفكر نحن الذين ولدنا لأبوين مسلمين
فيما يفكر فيه إخوان الوطن والتاريخ ...إخواننا وشركاؤنا وأهل بيتنا مسيحيو مصر
لسنا نمن عليهم حين نقول لله الدين ووطننا لنا جميعا
لسنا معا سوى أصحاب بيت واحد يجب أن يسعنا بالمحبة

شطح خيالى لأننى تعبت من جبروت المتجبرين الذين يطلون علينا بفتاوى دينهم أيا كان
لأننى تعبت من تفسير المساواة .. المواطنة ..الهواء الذى نتنفسه وفق أهواء
مرجعيتها العصبية

شطح خيالى ليس لأعقد مقارنة بين دين وآخر وليس لأسخر من ملة أو دين فأنا أجل عقائد ومقدسات الناس أيا كانت
شطح خيالى لأوسع مكانا بيننا للتآخى
والمحبة التى تحترم حق الحياة الكريمة لنا جميعا ودون تمييز

5 comments:

نعيــ( الامير الصغير )ـــم said...

عزيزي أنتخ اتفهم غضبك المشروع على ما قد يحصل .. ولكن عندما يقف المصريون جميعا بمختلف اديانهم وطوائفهم يدا واحده ضد من يريد ان يفقد هويتهم ويزرع بينهم الفتن فيستحيل (( للنتنيون )) ان يزعزعوا مصر وتاريخها الكبير

أنتخ said...

أمير المحبة الجميل

أنا برضه عندى تأدير عميق لحسك ونبلك ومحبتك وإخلاصك إزاء قيم التسامح والعدل والمؤاخاه والمحبة

دمت جميلا يا صديق

Ms Venus said...

ممكن تقولى كام واحد بيفكر وعنده ضمير زيك ؟

Ms Venus said...

مشكلتى بقى انى فاهمة كل كلمة انت كتبتها


اللى ايده فى النار طبيعى يحس


لكن اللى خلانى استغرب انى الاقى انسان تانى حاسس بيه

أنتخ said...

مس فينوس
جميله فينوس
لكن إيزيس أجمل
ملامحها
أسطورتها
أجمل
ماعلينا
أنا مش مستغرب برائتك
رأيى ان البراءة سمة مصرية
عاوز بس أؤوللك حاجتين صغيرين لكن كبار أوى
أولا
أنا بعتز أوى بطلتك
ثانيا
لو الدنيا بتتآس بالكم يعنى بالسنتى ولا الجرام
كانت كفة كوم ورأ جرايد
تطب أصاد الكفة التانية اللى فيها حتة حديد صغيرة
ممكن حتة الحديد الصغيرة تكسب كوم كبير ورأ جرايد يا جميله
سيبك م الشبه من إشرة الحاجات اللى ممكن أوى تخدع
متستغربيش
الحأ بيطب
يعنى بيكسب
اتكلمت عن بديهيه لو أى انسان فكر شويه صغيره مش هيختلف فى النتيجه
كل التحيه
يا شريكة وطنى وتاريخى يا أخت الهم والفرح ..النصر والهزيمة والحلم الجميل ببكره اللى هيجى هيجى بالنور والحأ والحريه لأهل البيت
لكل أهل البيت